HO HAN FET BENÍSSIM!!!!!
A CONTINUACIÓ VOS ADJUNTAM UN PARELL DE IDEES DE PERQUÈ ÉS IMPORTANT LLEGIR
Quina realitat ens trobem a les escoles?
Actualment ens trobem que pocs infants llegeixen i les conseqüències d’aquest fet repercuteixen en el dia a dia a l’escola.
- Les noves tecnologies han canviat moltes pràctiques socials i actualment els infants no llegeixen.
- Costa molt motivar els alumnes per la lectura, estan acostumats a les pantalles i a que tot se’ls doni fet.
- Els infants presenten problemes en la comprensió lectora, no entenen res del que llegeixen i no inverteixen esforços en rellegir el text (entendre petites instruccions, texts, problemes matemàtics…)
- Presenten molt problemes en l’expressió escrita, redacten texts pobres, mal estructurats i amb molts errors gramaticals.
- Els infants fan moltes faltes d’ortografia, costa molt que revisin els seus propis texts i que interioritzin les normes d’ortografia.
- Hi ha molts infants amb un vocabulari limitat.
- Els costa reflexionar, pensar, treure conclusions, fer hipòtesis, emetre una crítica… del que llegeixen. No estan acostumats a fer-ho.
Com podem fomentar un bon hàbit lector?
En aquest apartat trobaràs de quina manera pots fomentar un bon hàbit lector:
- Desenvolupant l’hàbit lector des de les edats primerenques.
- Despertant l’interès i la sensibilitat dels infants per la lectura.
- Potenciant la lectura en totes les etapes educatives.
- Treballant conjuntament família- escola peraconseguir que els infants tinguin un bon hàbit lector.
- Conscienciant a les famílies de la importància i dels beneficis de tenir un bon hàbit lector.
- Introduint la lectura als infants amb lectures divertides, interessants i variades: contes, còmics, revistes…
- Demostrant als infants la importància de l’hàbit lector, que és la base de tot aprenentatge.
- Fent gaudir als infants de la lectura, cal evitar que ho sentin com una imposició.
- Escollint els llibres adequats per cada infant, tenint en compte la seva edat, interessos, gustos…
- Potenciant la lectura en diferents suports: en paper, multimèdia, internet…
Estratègies per fomentar un bon hàbit lector.
Per fomentar que els infants adquireixin un bon hàbit lector cal que treballem conjuntament família- escola. En aquest apartat he recollit un seguit d’estratègies que poden ser útils per treballar des de l’escola o des de casa.
Des de l’escola
- Padrins de lectura. Es tracta d’una estratègia en la que els alumnes grans de l’escola apadrinen els alumnes més petits. És una experiència molt recomanable i dona un valor afegit a la lectura.
- Racons de lectura. Dins l’aula és molt útil tenir un racó amb lectures variades per tal que els alumnes hi puguin accedir amb facilitat.
- Potenciar la biblioteca escolar. A les escoles hi ha molt bones biblioteques. Cal potenciar-ne el seu ús dedicant-hi estones per anar-hi a llegir o anar-hi a consultar llibres per complementar el que es treballa a l’aula.
- Fomentar l’intercanvi de llibres entre els alumnes. És molt útil que els alumnes puguin intercanviar llibres. El fet de que un amic l’hagi llegit els anima a la lectura.
- Mitja hora de lectura diària. Es poden utilitzar diferents estratègies: lectura individual, lectura lliure, lectura col·lectiva.
- L’autor ens visita. És una activitat d’animació de la lectura molt gratificant ja que posa en contacte els alumnes amb l’escriptor del llibre que han llegit.
- Recomanar contes i llibres. Els mestres podem oferir als nostres alumnes llibres i contes que els sorprenguin, que siguin molt diferents als que estan acostumats a llegir.
- Oferir als alumnes lectures molt diverses per inculcar-los l’interès per la lectura: contes, còmics, revistes, llibres amb informacions diverses…
- La maleta viatgera: Aquesta activitat consisteix en preparar una maleta amb un recull de contes variats. Cada cap de setmana un alumne/a de la classe s’enduu els contes per llegir-los amb la família.
- Fomentar la lectura amb un Pla Lector d’escola. Es pot tenir un recull de lectures establertes per cada cicle i una hora a la setmana un mestre/a s’endu els alumnes a llegir. Pots trobar diferents models de pla lector clicant aquí.
- Treballar la lectura amb els infants que presenten dificultats tot fent lectures repetides o lectures encadenades.
- Programar lectures els caps de setmana perquè els infants llegeixin amb la família (contes, texts…) Dur un control d’aquestes lectures.
- Reforçar positivament que els alumnes llegeixin fent gràfiques o plasmant els llibres que han llegit. Que sentin que es valora el seu esforç.
DES DE CASA QUÈ FER?
- Els petits imiten el que fan els pares, si veuen que els adults de la casa llegeixen ells també ho voldran fer. El millor consell és predicar amb l’exemple.
- Compartir estones de lectura pares- fills o germans grans i germans petits. Que la lectura sigui una part fonamental de la vida familiar.
- Acompanyar els fills a la biblioteca tot gaudint en família d’una bona estona de lectura.
- Acordant una estona diària per gaudir de la lectura, per exemple abans d’anar a dormir.
- Tenint contes i llibres a mà perquè els infants els puguin llegir.
- Regalar de tan en tan algun llibre: Sant Jordi, per l’aniversari, pels reis…
A SEGUIR LLEGINT!!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada