dimarts, 13 de juny del 2017

FILOSOFIA 3r TRIMESTRE A LA CLASSE DELS ZOMBIS

EN AQUESTA PUBLICACIÓ US ANIREM INFORMANT DE LES ACTIVITATS MÉS CONCRETES QUE DESENVOLUPAREN DURANT AQUEST TERCER TRIMESTRE SOBRE FILOSOFIA A LA CLASSE DELS ZOMBIS. 
Imagen relacionada
CONTINUAREM AMB LA MATEIXA METODOLOGIA I OBJECTIUS QUE VAREM COMENÇAR AL PRIMER I  SEGON TRIMESTRE. 
US DEIXAM L'ENLLAÇ PER SI HO VOLEU TORNAR A RECORDAR.



( LES PUBLICACIONS ANIRAN EN L'ORDRE DE MÉS NOU A MÉS ANTIC. PER TANT SI VOLEU MIRAR SESSIONS ANTERIORS DESPLAÇAU EL CURSOR CAP AVALL)


DESPRÉS D'UN TEMPS DE VACANCES EN FILO I NA SOFIA VENEN BEN CARREGATS DE NOVES HISTÒRIES I ACTIVITATS FILOSÒFIQUES. 
TAN XULES COM AQUESTES....

                 5. CONTE: " ALADÍ I LA LLÀNTIA MERAVELLOSA".            


1a i 2a SESSIÓ: SORPRESA TÀCTIL: 
AMAGADA A UNA BOSSA DUIM UNA LLÀNTIA. ELS INFANTS
FIQUEN LA MÀ I AMB EL TACTE INTENTEN PENSAR
QUÈ POT SER.
COMENÇAM A FER HABILITATS D'INVESTIGACIÓ I RECERCA COM: ENDIVINAR, FORMULAR HIPÒTESIS, ANTICIPAR IDEES, IMAGINAR SOLUCIONS...HABILITATS DE CONCEPTUALITZACIÓ I ANÀLISIS: ESTABLIR SEMBLANCES I DIFERÈNCIES, COMPARAR I CONTRASTAR, FORMULAR CONCEPTES PRECISOS, DEFINIR... HABILITATS DE RAONAMENT: JUSTIFICAR HIPÒTESIS, ARGUMENTAR, CERCAR I DONAR RAONS, ESTABLIR RELACIONS...
FINS QUE ENTRE TOTS ARRIBAM A LA SOLUCIÓ I OBRINT LA BOSSA PODEM CORROBORAR QUE ES TRACTA D'UNA " LLÀNTIA"...PERÒ SIRÀ MERAVELLOSA? DE QUIN CONTE?...UNA GRAN MAJORIA ESTAN D'ACORD QUE DEU SER ....
" ALADÍ I LA LLÀNTIA MERAVELLOSA".
Resultado de imagen de aladi i la llantia meravellosa
INICIAM LA LECTURA DE " TOT PENSANT CONTES", PERÒ JUST L'INICI JA ENS ADONAM COMPTE QUE ÉS UNA VERSIÓ UN TANT PARTICULAR I QUE ES CENTRA EN EL VELL ORIENT.

AIXÍ QUE ENS SITUAM AL MAPA A ON ES TROBA AQUESTA HISTÒRIA I TAMBÉ XERRAM D'ALTRES PAÏSOS QUE HI HA AL VOLTANT I QUE TAMBÉ FORMEN PART D'ORIENT.
QUAN LLEGIM I ENS DESCRIU LA LLÀNTIA QUE ERA MÀGICA, XERRAM QUE ES PER A NOSALTRES LA MÀGIA I COM SERIA UN GENI SI SORTÍS DE DEDINS.
SURTEN GENIS DOLENTS, BONS AL·LOTS, DE TOTS ELS COLORS DEPENENT DEL SEU CARÀCTER...
CREAM UN DIÀLEG FILOSÒFIC MOLT INTERESSANT.
FINALMENT PER CONCLOURE AQUESTA PRIMERA PART PER EQUIPS DE TREBALL COOPERATIU FEIM UNA LECTURA COMPARTIDA I FULL GIRATORI PER DIBUIXAR 7 GENIS DIFERENTS.

3a SESSIÓ: CONTINUAM LA NOSTRA LECTURA DEL CONTE I ANAM FENT ATURADES PER ANAR FENT PREGUNTES I CREAR CONVERSES I DIÀLEG FILOSÒFIC. EN UNS DELS MOMENTS DE XERRAR COMENTAM QUÈ SÓN ELS DESITJOS I QUI ENS HO PODEN CONCEDIR. SI SEMPRE ES COMPLEIXEN O PEL CONTRARI DE VEGADES NO.
PER ACABAR AQUESTA SEGONA PART HO FEIM ESCRIVINT UN DESIG PER NOSALTRES, UN PER UN AMIC I UN PER LA NOSTRA CLASSE.



4a SESSIÓ: ACABAM DE CONTAR EL CONTE I CONCLUIM UN POC LA HISTÒRIA FENT ALGUNES PREGUNTES COM:   ÉS AIXÍ COM SABIEU AQUEST CONTE?/  QUINES COSES SÓN SEMBLANTS I QUINES DIFERENTS/NOVES DE LA VERSIÓ QUE CONEIXEU?/  COM CONTINUARÀ AQUEST CONTE? / QUÈ IMAGINAU ELS POT PASSAR ALS PROTAGONISTES?LLAVORS FEIM LA PROPOSTA D'ESCOLTAR L'AUDICIÓ DE . RIMSKI-KORSAKOV:   FESTIVAL A BAGDAD DE SHEHERAZADE PER FER AQUESTA ACTIVITAT ESCOLTAM LA MÚSICA I DESPRÉS IMAGINAM (HABILITAT DE RECERCA) I EXPLICAM QUINA O QUINES ESCENES DEL CONTE DE L’ALADÍ PODRIA REPRESENTAR AQUESTA MÚSICA (HABILITAT DE TRADUCCIÓ: TRADUIR DEL LLENGUATGE MUSICAL A L’ORAL).


PER ACABAR CADA UN POT DIBUIXAR I ESCRIURE QUINA ÉS LA PART DEL CONTE QUE MÉS LI HA AGRADAT


5a SESSIÓ: AVALUACIÓ DE LES SESSIONS/ FIGURA ANALÒGICA D'UNA LLÀNTIA MERAVELLOSA AMB MOLT/ POC O GENS DE FUM..
QUANT HAS PARTICIPAT? PER QUÈ?


                                 4. QUADRE: " POBRES VORA LA MAR". PICASSO           

Resultado de imagen de POBRES EN EL MAR DE PICASSOPER AQUESTA PROPOSTA 
VOLEM DESENVOLUPAR HABILITATS COM: 
- RECERCA: HIPÒTESIS/ OBSERVAR I ANTICIPAR CONSEQÜÈNCIES.
- CONCEPTUALITZACIÓ I ANÀLISIS: DEFINIR..
- RAONAMENT: CERCAR I DONAR RAONS.
- COMUNICACIÓ, TRADUCCIÓ I FORMULACIÓ: INTERPRETAR.





1a SESSIÓMOSTRAM EL QUADRE SENSE AVANÇAR NI EL TÍTOL, NI EL PINTOR, NI ELS COLORS. 
LA IMATGE EN TONS GRISOS.
COMENÇAM A DEMANAR PER INICIAR UN DIÀLEG FILOSÒFIC. 
 A PARTIR D'ALGUNES PREGUNTES INICIALS COM: 
- QUÈ VEUS?
- QUÈ FAN AQUESTS PERSONATGES?
- QUÈ ELS HI HA PASSAT?....
LES HIPÒTESIS I ALLÒ QUE OBSERVEN ES COMENÇA A DISPARAR EN APORTACIONS I SUGGERIMENTS.
DES DE QUE SÓN UNA FAMÍLIA POBRE, HI HA ALGÚ QUE S'HA OFEGAT I ESTAN MOLT TRISTES, ALGÚ ELS HI HA PRES ALGUNA COSA I NO SABEN QUE HAN DE FER, EL NIN S'HAVIA PERDUT I ARA ELS PARES QUE L'HAN TROBAT LI MOSTREN COM ESTAN DE PREOCUPATS....
A PARTIR D'AQUESTES APORTACIONS ANAM RECONDUÏT LA CONVERSA  CAP EL TEMA DE LA FAMÍLIA, LA POBRESA, LES CLASSES SOCIALS, LA MORT....TEMES FILOSÒFICS QUE ENS CRIDEN L'ATENCIÓ I ENTRE TOTS FEIM UNA COMUNITAT DE RECERCA. 
FINALMENT PER ACABAR AQUESTA SESSIÓ XERRAM SI PENSAM QUE L'AUTOR VA PINTAR EL QUADRE AMB AQUESTS COLORS O SI PER UN CASUAL DEGUÉ USAR UNS ALTRES AIXÍ COM QUIN TÍTOL LI POSARIES A AQUEST QUADRE.


2a SESSIÓ: DESPRÉS DE RECORDAR UN POC LA DARRERA SESSIÓ I DE VEURE EL QUADRE SENSE COLORS, AVUI PRESENTAM EL QUADRE TALMENT HO VA FER EL PINTOR I VERIFICAM UN POC AQUELLES RESPOSTES QUE EN PRINCIPI ES VAREN DONAR QUAN XERRAREN QUE SEGUR QUE SI ERA UN QUADRE TRIST EL PINTOR HAGUÉS POSAT COLORS BLAUS I NEGRES. 
Resultado de imagen de PABLO PICASSOAIXÍ HA ESTAT I DE TOT D'UNA HO HAN POGUT CORROBORAR.
TAMBÉ HEM DEMANANT QUI PENSAVEN QUE PODRIA SER L'AUTOR? HAN SORGIT PROPOSTES COM EN ROMERO BRITTO, EN VAN GOGH I EN PICASSO, PERÒ LA MAJORIA S'HA INCLINAT PER EN PABLO PICASSO.
PERQUÈ JUSTIFICAVEN QUE ELL PINTAVA DE VEGADES AMB AQUESTS COLORS, EN BRITTO PINTAVA AMB COLORS ALEGRES I EN VAN GOGH ES VA TALLAR UNA ORELLA. 
FINALMENT PER ACABAR AMB AQUESTA SESSIÓ HEM FET DRAMATITZACIÓ DEL QUADRE PER EQUIPS DE TREBALL COOPERATIU I ESTRUCTURA 1-2-4 PER DECIDIR QUIN PERSONATGE VOLIA FER CADA UN.
3a SESSIÓ: AVALUACIÓ AMB FIGURA ANALÒGICA D'UN SEMÀFOR. 

T’HAN  AGRADAT LES SESSIONS DE FILOSOFIA SOBRE AQUEST QUADRE D’EN PICASSO?

SI ( VERD)/ UN POC ( GROC)/ NO ( VERMELL).
                                 3. JOC: " EL MIRALL MÀGIC"                        
EN AQUESTA OCASIÓ ENS HEM ASSEGUTS TOTS EN UNA GRAN ROTLLANA I HEM POSAT UNA CAPSETA ENMIG I HEM COMENÇAT A FER...
HABILITATS DE RAONAMENT: RAONAR HIPOTÈTICAMENT, JUSTIFICAR LES HIPÒTESIS FETES, CERCAR I DONAR RAONS, ESTABLIR RELACIONS..
- HABILITATS D'INVESTIGACIÓ O RECERCA: ADIVINAR, OBSERVAR, FORMULAR QÜESTIONS, IMAGINAR....
- HABILITATS DE COMUNICACIÓ, TRADUCCIÓ I FORMULACIÓ: DESCRIURE COM ERA LA CAPSETA, 
TOTS HEM COMENÇAT A XERRAR DEL QUE VEIEM I QUÈ PENSAVEN QUÈ PODIA TENIR A DEDINS I QUE NO PODIA SER. A PARTIR D'AQUEST MOMENT S'ESTABLEIX UNA CONVERSA A ON ES FORMULEN MOLTES HIPÒTESIS I ENTRE ELLS MATEIXOS ES COMENCEN A DEBATRE SI PODEN SER CERTES O NO.
LLAVORS DECIDIM OBRIR-LA I SABER QUÈ HI HA DEDINS I A PARTIR D'AQUEST MOMENT S'INICIA UN ALTRE MOMENT DE PREGUNTES I DE RESPOSTES...
QUE HI HA A DEDINS? QUE HI VEUS?
ELS PRIMERS INFANTS QUE TENEN L'OPORTUNITAT 'OBRIR LA CAPSETA I MIRAR EN EL SEU INTERIOR DIUEN : - UN MIRALL.
A MESURA QUE VAN PASSANT ALGUNS AFEGEIXEN ALGUNA PARTICULARITAT DE LA CAPSA. FINS QUE HI HA UN INFANT QUE DIU VEIG LA MEVA CARA I ELS MEUS ULLS...
ÉS A PARTIR D'AQUEST MOMENT QUE UNA GRAN MAJORIA JA VEUEN MÉS COSES QUE NO NOMÉS EL MIRALL JA QUE LA CONCLUSIÓ FINAL ÉS QUE EL MIRALL MOSTRA A QUI ES MIRA. CADA INFANT HA VIST ALLÒ QUE LA SEVA MIRADA LI HA DEIXAT VEURE.
PER ACABAR L'ACTIVITAT HEM FET UNA AVALUACIÓ MOLT SENZILLETA. SI T'HA AGRADAT PUJA DAMUNT LA CADIRA, SI UN POC QUEDA ASSEGUT I SINO T'HA AGRADAT SEU AL TERRA.

                                 2. CONTE: SACÍ PERERÉ                        
PER AQUESTA NOVA PROPOSTA EN FILO I NA SOFIA EN DUEN UN CONTE D'UN PERSONATGE UN TANT ESPECIAL. 
UN  PERSONATGE POPULAR DEL FOLKLORE BRASILER.
ÉS UN JOVE AMB UNA SOLA CAMA, NEGRE O MULAT, AMB FORATS EN ELS PALMELLS DE LES
MANS, QUE FUMA AMB PIPA I USA UNA GORRA MÀGICA DE COLOR VERMELL PER APARÈIXER
O DESAPARÈIXER NORMALMENT ENMIG D’UN REMOLÍ.
UN SACÍ PERÉ.
Resultado de imagen de SACÍ PERERÉ
1. SESSIÓ:  PER AQUESTA PRIMERA SESSIÓ COMENÇAREM LA PRESENTACIÓ DIENT QUE ENS HAN DUÏT UN CONTE PERÒ AQUEST TÉ UN MISTERI.
VOSALTRES SABEU QUÈ ÉS UN MISTERI?
A PARTIR D'AQUESTA PREGUNTA INICIAM LA CONVERSA FILOSÒFICA QUE ENS CONDUIRÀ A DESCOBRIR AQUEST PERSONATGE TANT PARTICULAR " EL SACÍ PERERÉ".
PER ACABAR AQUESTA PRIMERA PART ARRIBAM A LA....
LECTURA MISTERIOSA:
“ES UN FOLLET NEGRET QUE TÉ UNA SOLA CAMA, PORTA UNA GORRA VERMELLA I ... N’HI HA QUE DIUEN QUE FUMA AMB PIPA. JO NO N’HE VIST MAI CAP, PERÒ DIUEN QUE QUAN ES VOL AMAGAR DÓNA VOLTES AMB L’ÚNICA CAMA QUE TÉ I FA UN REMOLÍ DE VENT QUE S’ENDUU POLS I FULLES I QUE DESAPAREIX DAVANT DELS ULLS DE LA GENT. I COM QUE SEMPRE SURT EN LA FOSCOR, ES FA MOLT DIFÍCIL DE VEURE.”
CADA INFANT DIBUIXA ALLÒ QUE LA LECTURA LI POT SUGGERIR.

2a SESSIÓ: DESPRÉS DE LA LECTURA FAREM CLASSIFICACIONS DE LES POSSIBLES COSES QUE LA LECTURA ENS HA FET IMAGINAR I REPRESENTAR.

AIXÍ ENS HAN SORTIT 4 GRUPS: ANIMALS/ INSECTES DE JARDÍ, " DUENDES" O FOLLETS, FANTASMES/ MONSTRES I AQUELLS QUE NO POSARIEM EN CAP GRUP PERQUÈ "NO HE IMAGINAT RES RELACIONAT AMB LA LECTURA MISTERIOSA HE TRIAT FER UNA ALTRA COSA". 
PER RESOLDRE O VEURE QUI S'HA ACOSTAT MÉS A LA SOLUCIÓ DE LA LECTURA MISTERIOSA HO RESOLDREM FENT UNS PUZLES PER EQUIPS DE TREBALL COOPERATIU I ESTRUCTURA 1-2-4. EN TENIR EL PUZLE RESOLT PODRAN VEURE QUIN ERA EL MISTERI QUE LA LECTURA AMAGAVA.

PER COMPLETAR AQUESTA ACTIVITAT HEM AVALUAT LA NOSTRA FEINA COM EQUIP I HEM FET LA NOSTRA VALORACIÓ AL QUADERN D'EQUIP.

3a SESSIÓ: UNA VEGADA RESOLT EL MISTERI I VEURE REALMENT COM ÉS EL PERSONATGE DE LA DESCRIPCIÓ DE LA LECTURA MISTERIOSA EN FILO I NA SOFIA ENS DUEN EL MAPA PER SITUAR-NOS D'ON VE LA HISTÒRIA D'AQUEST PERSONATGE I QUIN NOM TÉ. 
COMENÇAM EL CONTE....

SABEM QUE EL PERSONATGE ÉS UN " SACÍ PERERÉ" I EN LA CONVERSA FILOSÒFICA SURTEN INQUIETUDS I MOMENTS DE CURIOSITATS COM: LA POR, DEMANAR DESITJOS, MOMENTS DE REALITAT I FANTASIA, LA NOSTRA FAMÍLIA, DIR VERITATS, MENTIDES O BROMES....
TREBALLAM HABILITATS COM : FER DEFINICIONS, FER INFERÈNCIES, DONAR RAONS, POSAR EXEMPLES...

4a SESSIÓ: TRADUIR DEL LLENGUATGE ORAL AL MUSICAL: DRAMATITZACIÓ AMB MÚSICA.
ESCOLTAM A J.L.F. MENDELSSOOHN- DANSA DELS PALLASSOS DE SOMNI D'UNA NIT D'ESTIU I BALLAM COM SI FOSSIM UN " SACÍ PERERÉ".



PER ACABAR ARRIBAM A L'AUTOAVALUACIÓ FINAL MOSTRANT LA SEGÜENT FIGURA ANALÒGICA.


 FINALMENT, ARA QUE JA SABEN MILLOR COM ÉS UN " SACÍ PERERÉ" TORNAM A REPETIR EL DIBUIX QUE FEREN EL PRIMER DIA, PERÒ AQUESTA VEGADA MÉS COMPLET.
                                 1. OPERA: CASTA DIVA, NORMA-BELLINI                         
Resultado de imagen de opera de bellini normaPER AQUESTA INICIAM UNA SESSIÓ DE FILO AMB UNA ÒPERA DE BELLINI. PERÒ EN FILO I NA SOFIA ENS HAN INTRODUÏT EL TEMA D'UNA MANERA UN TANT PARTICULAR.
COM AQUESTA SETMANA CELEBRAM UN POQUET LA LLEGENDA DE SANT JORDI I LA FESTA DEL LLIBRE EN HA DUÏT UNA SORPRESA DINS UNA BOSSA VERMELLA AMB UN GRAVAT D'UNA ROSA.
PERÒ ENS VOLEN FER POSAR EN MARXA LES NOSTRES HABILITATS DE PENSAMENT I DE VEGADES L'ENVOLTORI NO SEMPRE TÉ A VEURE AMB EL QUE POT DUR DEDINS ...
COMENÇAM A FER HIPOTÈSIS I DEDUCCIONS...: QUÈ POT DUR LA BOSSA DEDINS?...COM AIXÍ ENS DUEN AIXÓ EN FILO I NA SOFIA?.
ES COMENÇA A DESENVOLUPAR UNA CONVERSA FILOSÒFICA ENTRE POSSIBILITATS I ARGUMENTS ENTRE EL QUE PENSAM EL QUE HI HA DEDINS I EL QUE NO HI HA.
FINALMENT L'OBRIM I DESCUBRIM QUE NO ÉS UN LLIBRE SINO UNA ESPELMA DECORADA AMB LLUNES.
 A PARTIR D'AQUI TORNAM A FER UNA ALTRA CONVERSA A ON SURTEN ALTRES IDEES COM LA NIT, LA FOSCOR, LA POR, LA LLUNA QUE DECORA EL CIRI.
FINALMENT RETOMAM UN POQUET EL TEMA DE LES LLUNES PER EXPLICAR COM ANTIGAMENT LA GENT INVOCAVA A LA LLUNA PER DEMANAR COSES, A PARTIR D'AQUEST MOMENT LA CONVERSA ES CONDUEIX A QUE ELLS DEMANEN COSES ALS PARES, PADRINS...
LLAVORS QUESTIONAM.... I SINO ENS DONEN SEMPRE EL QUE DEMANAM ENS SEGUEIXEN ESTIMANT?....
TENIM UNA CONVERSA MOLT GUAPA I FILOSOFICA QUE FINALMENT ACABAM MONSTRANT AMB L'OPERA DE BELLINI QUAN " NORMA" DEMANAVA A LA LLUNA QUE NO ES DESENVOLUPÀS LA GUERRA ENTRE ROMANS I GALS. QUE ELLA VOLIA LA PAU. 
AIXÍ MOSTRAM COM EN OCASIONS LES COSES QUE ES DEMANEN NO TENEN PERQUÈ SER SEMPRE MATERIALS.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

VÍDEO FI DE CURS 3R