dimarts, 2 de maig del 2017

GRAFOMOTRICITAT... INFORMACIÓ...5 ANYS A


La grafomotricitat

L'infant...
…genera un sistema lingüístic propi, tal com afirmava el cèlebre lingüista Roman Jakobson, els elements del qual formen un codi gramatical diferent del codi de l’adult.
Quan es tracta d’introduir l’escriptura, hi ha autors que reconeixen l’existència de dos mètodes clarament diferenciats, que tenen programes i finalitats diferents.
D’una banda, hi ha el mètode de preescriptura, que es basa en l’entrenament motor extern, manual o gràfic de repetició de cadascuna de les grafies tantes vegades com sigui necessari fins a aconseguir la còpia exacta d’un model que s’ha d’imitar per assolir l’aprenentatge de l’escriptura. L’altre mètode, i el que més ens interessa aquí, és el que es basa en el desenvolupament d’un procés grafomotor.
La grafomotricitat
La grafomotricitat és la disciplina científica que descriu l’acte gràfic mitjançant l’anàlisi de les coordinacions que el cervell produeix en els segments superiors del cos humà, degudament lateralitzats, i de la implicació que tenen en les produccions obtingudes per mitjà del domini de mecanismes de manipulació i d’instrumentalització dels objectes externs.
La grafomotricitat, així doncs, dóna raó de la configuració evolutiva dels signes gràfics dels infants, abans i després de l’escriptura alfabètica, segons els processos comunicatius i simbòlics que generen estructures subjacents i operacions cognitives en l’individu, les quals permeten la inculturació de models socials interactius fins a arribar a la comunicació escrita (Rius Estrada, 1989).
Si es pren com a punt de partida la definició general de grafomotricitat com a disciplina científica, i se la considera dins l’àmbit educatiu, la grafomotricitat com a disciplina didàctica ofereix la possibilitat d’organitzar les produccions gràfiques de l’infant a partir de la construcció dels seus processos simbòlics interns.
Les escoles que apliquen el mètode basat en el desenvolupament d’un procés grafomotor entenen la grafomotricitat com un procés de maduració personal de l’infant en el qual les vivències internes, les imatges mentals i la construcció d’estructures significatives ajuden a expressar amb representacions gràfiques els missatges comunicatius adreçats a uns destinataris en particular.
“En la grafomotricitat, s’analitzen els signes de la gramàtica gràfica infantil, […] Quines unitats gràfiques apareixen als garagots i als dibuixos dels infants? De quina manera són aquests gargots i traços a cada moment del seu desenvolupament? Què diferencia els gargots i traços dels dibuixos d’un infant de dos anys i els d’un altre de tres? […] Quines unitats gràfiques diferencien cada una de les edats?”
(Ma. D. Rius Estrada, Grafomotricidad, Enciclopedia de los procesos grafomotores, pàg. 11)






ENLLAÇ PER SEGUIR LLEGINT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

VÍDEO FI DE CURS 3R